PART 10 of UGANDA

9 Februari 2013

Dags att åka till det stora sjukhuscentret där det fanns ett barnhem/dagverksamhet för barn.
De sjöng många låtar för oss och dansade.
Sedan var det vår tur att dansa och sjunga för dem.
Hej tomte gubbar, Idas sommarvisa och små grodorna var det vi uppträdde med.
Mycket skratt och ståhej.

Vi gick ut i solen, barnen skulle äta - gröt/välling - lukta inte jätte gott så jag avstod från att smaka även om barnen räckte fram sina muggar till mig.
Vi lärde barnen blåsa på grässtrån, detta var väldigt omtyckt.
sen var det dags att sjunga och dansa igen.
Vi sa hejdå och begav oss vidare med bussen.

Vårt nästa mål var en skola för yngre barn- Nursery School. Där Emelie och Mathilda skulle göra sina projektarbeten.
Jag och Julia assisterade under Mathildas ritövningar. Hjälpe till att plocka fram pennor pch papper till barnen medan hon gick igenom dagens uppgift.
När vi skulle hem blev det lite kaos, barnen ville säga hejdå på ett ytters märkligt vis.
Vi gick längs bussens sida, alla hoppade in och jag försökte ta tag i Marcus - läraren som var med för att inte dras tillbaka av barnen. De drog och puttade in en i sidan av bussen.
Det var väldigt läskigt och en  hand mellan benen - de var droppen! 
Nu tänkte inte jag bry mig om att de var små barn som inte visste bättre nä nu skulle jag fasen bara in i bussen - till tryggheten.
Jag drog loss barnen händer från mina armar och min klänning. Sprang på bussen och satte mig på min plats. Fy för vad obehagligt det var.
Lärarna frågade varför jag inte sa till barnen att så gör man inte, men vad skulle jag göra?
En svensk ungdom/vuxen börjar stå och skälla på engelska?
såg ingen poäng med det, ville bara där ifrån.
Till slut körde bussen iväg...

Vi åkte till Kisoro Vision School där Michelle skulle göra sitt projektarbete.
vi satt och lyssnade när hon genomförde sina uppgifter med eleverna.

En fartfylld dag men det var långt ifrån över..
Jag och Mathilda hade lovat Mollen att följa med till hennes moster så James (busschaufören) släppte av de andra på Golden monkey och sedan åkte vi vidare.
Vi kom till en liten söt byggnad och mostern kom ut och hälsade. Mollens lilla kusin Ralf? var där och två andra lite större killar - som vi hälsade lite snabbt på. 
Vi gick in i byggnaden och drack te och åt bröd.
ralf kom fram till mig och fick sitta i mitt knä, en söt liten kille må jag sä. 
Sedan gick vi in till Mollens rum och sedan var det dags att åka hem. 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0