Part 1 of UGANDA

30 - 31 Januari 2013

Vi möttes på knutpunkten 7.30
Där vinkade vi av alla föräldrar och gick på båten till Helsingör - Danmark.
20 minuter senare anlände vi i Helsingör och begav oss till tågstationen och åkte till Kastrup.
Incheckningen gick bra, och det var några timmars väntan till boarding. Vi ungdomar/elever gick iväg och åt lite, kollade i affärerna och vi var tidiga till samlingen vid gaten. Lärarna däremot var 15minuter försenade till gaten men det gjorde inget ^^
bara tur för oss, då hade vi en hålhake om vi själva skulle bli sena till någon samling under resans gång.
skämt å sido.

Vi mellan landa i Istanbul - Turkiet, blev någon timmes väntan så nu kan man skryta om att man varit i Turkiet.
Vi boarda plan nummer 2 och begav oss mot afrikas kontinent.
Vi mellanlanda i Rwanda, folk skulle stiga av och på.
(Turkish airlines kör mellan Istanbull, Rwanda, Uganda/Entebe --> Istanbull)

Därefter lyfte vi återigen för att senare landa i Uganda - ca 3.30 ?

Alla fick sitt bagage och vi möttes av ett glad leende. Sheba, vår guide stod och väntade.
Vi begav oss ut till bussen där James satt och väntade. Väskorna stuvades in och hela ugandagruppen hoppa in i bussen.
Ann, Fredrik, Hugo och Valter hoppade in i en vaan för att vi skulle slippa trängas så mycket.
Vi anlände på Backpackers i Kampala någon timme senare.
Vi elever fick ett rum med 6 våning sängar, bäddningen gick snabbt och alla somna väldigt snabbt också.

Upp och hoppa i tid för att bege sig till en moské.
Tanken var att vi inte skulle gå in då Sheba inte tyckte om att vi kvinnor skulle behöva ta på oss heltäckande sjal osv. Men det blev ändrade planer. En guidad tur av en man fick vi i moskén, vi gick även upp i ett högt torn där vi kunde se stora delar av Kampala.
Sedan fick vi gå in i huvudbyggnaden där bönerna sker.

Efter moskén bar det av till ett hotell där man även växlar pengar.
Vi fick i uppgift att växla från svenska kronor till Us-Dollar innan vi skulle resa för att i Uganda växla från US-Dollar till ugandiska-shillings.
Vi fick stora högar med pengar, och de var allt från 200shillingssedlar till 50'000shillingssedlar.
Man kände sig lagom rik med de pengarna i handen.

Därefter åt vi i hotellrestaurangen.
Pizza på menyn, dock beställde jag pastacarbonara.
Är inte så glad för pizza och lyckligt lottad var jag som inte beställde pizza då jag fick smaka på Mathildas pizza och den smakade get, get och åter get.
usch ingen god smak alls!

Vi promenerade sedan vidare till en liten marknad som vi fick veta att vi skulle besöka när vi kom tillbaka till kampala igen. Så det blev inget handlande.
Supermarket satt på sin plats, jag och Julia handla chips som smakade lite annorlunda. Båda hade suktat lagom efter vanliga, salta chips, men det gick att äta i alla fall.
Yvette hade köpt minibananer som vi smakade och kär vid första tuggan, utan tvekan.
Dagen avrundades på Backpackers där alla kopplade upp sig på WiFi - såg ut som värsta lancentret.

Vi körde igenom schemat för de kommande två veckorna och sedan var det dags att sova.